Friday, October 10, 2008

Suasana Hari Raya di Gombak



"Berlalulah sudah Ramadhan, sebulan berpuasa.....
Kini tiba kita rayakan dgn rasa gembira....."

Sambutan raye tahun ni sgtlah sederhana...kitorang celebrate kat gombak dulu..umah parents in law. Lepas jek semayang raye bermula lah sesi "Syahdu di Pagi Raya" (huish tahun ni mmg syahdu betul, berlinangan air mata bile bermaafan...jiwang kejap). Pastu diikuti pula dgn sesi "Menjamu Selera di Pagi Raya." Juadah ari raya tahun ni seperti biasa:
  • Kari Ayam Hutan (ngeri tak....fear factor nih)
  • Rendang Ayam Kampung (tangkap jek depan rumah tuh)
  • Masak Lodeh
  • Kuah kacang (Mak Usu buat nih...)
  • Laksa Kedah (aku yg buat.....gila glamor nih)
  • Ketupat Nasi
  • Ketupat Palas
  • Lemang

Bygkan dah makan ketupat ngan lauk lauk yg disebutkan di atas...aku makan pulak Laksa Kedah buatan sendiri tu kan...(mcm lah puasa tu tak makan sebulan ) Huish.....Brpppppp! Awww malu dgr org! Mmg tak der ciri ciri nak berdiet! Balon abis!


Aku sempat gak belajo buat Candy Kelapa ngan mak mentua aku....heheheh....pasni expert lah aku...senang jek...kelapa, susu cair, gula & butter ckit pastu kacau sampai penat....lama gilos nak tunggu sampai pekat...lengoh tangan mengacau!


Kluang? Eh haruslah balik dah janji ngan mak aku dah petang raye nak pegi Kluang...haruslah mak aku nunggu kat sana. Tp first raye tu mak aku tunggu kitorang kat JB sbnrnyer dorang sambut raye kat JB, rumah arwah atok ngan nenek aku. Kitorang aritu bertolak pon lepas maghrib (biasalah aku kalau janji pagi mesti tghri, kalau janji petang mesti Maghrib, kalau janji malam mesti tgh malam weh weh weh...dorang yg kenal aku dah tau dah perangai aku!). Sampai JB kol 11 lebih. Mak aku kater mase siang rayer tu penoh rumah atok ngan nenek aku pastu petang tu semua bwk haluan memasing. Maklumlah....org tua dah takder camtu ah.


Tp dulu kalau ada arwah2nyer dorang ni stay sampai seminggu lah.....bygkan mandi pon kena ikut turn kenkadang tu masuk sampai 2-3 org dalam bilik air sbb tak nak tunggu lama sgt kan. heheh meriah mase tuh kumpul reramai...sedih aku bile kenang balik. Sabun tu boleh sampai nipis lah mana taknyer adik beradik bapak aku dah 12 org kalau setiap sorang ada anak 3-5 org mau tak nipis sabun....pastu berbuih jek kolah air nenek aku...keje saper? kitorang lah huwahahahah....itu namannya 'exploring' whehehehehhhh...pastu dah mandi pakai baju raye salam ngan semua org pegi lah round kampung nenek aku sbb kumpul duit rayer. Aku mmg rase seronok kalau rayer balik JB sbb bile balik KL beratus ratus duit aku bawak balik heheheeheheh. Tp itu dulu...skang ni tak semeriah dulu aku rase...cuma turn anak anak aku jek lagi pasni...


Malam yg aku sampai tuh mak aku kater nak balik Kluang. Kitorang yg baru sampai ni takkan nak patah balik gi Kluang..so bermalam lah satu malam kat JB. Besoknyer aku gi Kluang. Kat JB kitorang tak beraya mana pon sbb rushing nak gi Kluang cuma sempat singgah kat umah tok sedara aku jek yg tak berapa penat sgt bile berjalan....mana tak penat depan umah jek 10 langkah jek dah sampai...heheheh pastu balik Kluang ngan makcik ngan cousin aku.....


No comments:

Blog Widget by LinkWithin