Wednesday, May 13, 2009

Pernah tak dgr ESQ Training?

Pagi!!!! (moto ESQ training) yg membuatkan kita terjaga bila kita mengantuk....hahahah

Alhamdulillah aku terpilih pegi training nih....company aku hantar semua staff die attending this training....best kan? Unik nyer pasal training nih approach dier lain daripada training yg pernah aku attend sbb die blend the training module with modern management, spirituality (mengenal Allah) and science. The training provider from Indonesia, Dr. Ary Ginanjar Agustian, the Founder.

Mase first, aku masuk dewan, aku kagum gak lah sbb ade 3 big screen and the presentation slide die pon different plus sound system spt concert Search ahahahahah. Rase cam nengok wayang plak. Trainer die of course dari Indonesia dan bile die present tuh of course lah dalam bahasa Indonesia (first time tau aku attend training dalam bahasa Indonesia sblm nih semua English hahahah)...hehehe comel! Citer pasal trainer org nyer lucu (pandai buat memek muka dan cara die gelak, sgt comel), creative and talented (sbb die pandai berlakon dan menghiburkan org tp yg penting die mampu buat org menangis teresak esak). Interesting kan? Sblm nih mana ade trainer yg mampu buat org menangis teresak esak sambil menyesali perbuatan jahat yg telah dilakukan kita selama ini. Selalunyer normal trainer akan membuat kita ketawa terbahak bahak atau mengantuk sahaja...ahahahahhah. Tp ini mmg lain. Disulam pula dgn zikir dan hadis, di setiap presentation...mmg insaf. (Jgn tak tau alumni training nih terdiri daripada artis dan tan sri/dato dan lain lain org gomen yg berpangkat tinggi. Antara artis yg aku kenal ialah Zamarul & pasangan Liza Rafar kot, Azizah Mahzan, Dato Sharifah Aini dan ade juga motivator yg terkenal pon datang.)

Selalu nyer kalau leadership & management training nih reference nyer tentu dari Barat tp yg ini die refer kepada hadith dan Al Quran dan dikupas secara psychology sehingga org menangis teresak esak. ( Tp aku tak nangis okay....kebal? or tak dapat hidayah lagi? aku pon tak tau ). Di sini juga mereka menerapkan sikap bekerjasama, bertolak ansur dan semangat patriotik hahahah...betul tak tipu! Setiap waktu break mereka akan pastikan kita bertukar tukar group dan tidak dibenarkan duduk bersama org yg kita mengenali sbb mereka mahu kita mengenal antara satu sama lain di dalam dewan tersebut. Lepas tuh seating arrangement pon lain...memula soh duduk atas bangku pastu duduk atas lantai.

Die nyer motto utk training nih ialah ESQ (Emotional, Spiritual, Q..tuh aku lupa) 165 way. Maksud 165 tuh ialah

1 Value (Ihsan)- bagaimana utk membuat kita berasa Allah itu ada dan sentiasa memerhatikan kita (God Conciousness).

6 principles - bagaimana utk menghayati dan menerapkan nilai nilai yg ada di dalam rukun iman.

5 principles - bagaiman utk mengkukuhkan (the principles) iaitu rukun Islam di dalam diri kita.

In summary, jika kita dapat menerapkan nilai nilai yg ada didalam 165 ini insyallah, maka senanglah hidup kita dunia akhirat....heheheheh.

....akan bersambung lagi bersama gambar sbb aku nak balik dah....skang dah pukul 8 mlm....boss aku baru bg feedback keje yg aku buat petang tadi...boleh camtuh? aku kena tunggu tuh huhuhu..sesambil menunggu tuh aku jenguk lah blog aku yg dah bersawang. Nanti sambung yek sbb aku nak citer pasal training nih sbb aku rase training nih sgt bermanfaat kepada semua. pssttttt ada trainer sorang nih hensem siot tp dah kawin...hahahahahah sometimes we have to be naughty...kih kih kih......

4 comments:

bibie said...

Mimie,
one of our staff dept ada pegi attend this course few months ago. nya madah nang best, insaf sekejap katanya. hee..hee.he.eheh

Mimie Ishak said...

ya lah sidak mpun training tok satu malaysia....tp ada juak koh non muslim datang attend training tok from karangkraf.....kamek insaf insaf juak tp takes time utk berubah...hahahah

Kasih Aleeya said...

patut aku yg kene anto gi course mcm ni kan mie kan?x insap gak tatau ler!! hahaha.. speaker kene hensem okeh..kalo x.. x der mood nk dengar!!huahhaha..

Mimie Ishak said...

itu mmg penting tp yg nih confirm ko tak nganutk ko nangis jek menyesali perbuatan nko...

Blog Widget by LinkWithin