Thursday, March 25, 2010

Aku nak citer pasal demam


Mase nih suhu die tinggi nih 38.5 tido jek dier.....gambo nih smlm nyer citer.....


ha ini gambo Deen yg demam aritu masa travel dari Johor ke KL

Biler anak kita demam mesti hati kita resah kan. Wpun pada sesetengah org berpendapat "ala anak demam jek" tp pada aku demam adalah perkara yg tidak boleh dipandang RINGAN. Demam adalah petunjuk atau punca kepada penyakit serious jika tidak dijaga dengan betul.

Kes 1 (Low Fever): Ini adalah pengalaman aku sendiri, adik aku pernah demam biasa jek takder lah tinggi suhu dier siap boleh tido rumah cousin aku lagi mase tuh aku ingat lagi. Tp yg pelik biler makan die muntah kitorang mmg pelik demam tak tinggi tp muntah muntah. apabila die sudah mula muntah2 parents pergi semula ke klinik utk rawatan dan blood test. sbb demam dier tak baik baik adalah dekat seminggu. alangkah terkejutnya kami sekeluarga rupernye die menghidap LEUKEMIA atau KANSER DARAH. Mmg amatlah sedih dan gundah gulana kami sekeluarga. Sejak dari itu hidup kami berubah. HKL (pediatric) telah menjadi rumah ke2 kami sekeluarga. Alhamdulillah, kini die sudah 17 thn, umurnyer masih panjang. Allah mendengar doa kami sekeluarga agar die pulih.
Kes 2 (high Fever):
Ini adalah pengalaman x-officemate aku sendiri. Anaknyer demam juga tetapi kerana body temperature terlalu tinggi, anaknya diserang SAWAN atau FITS. Anaknyer ketika itu sekolah rendah tak ingat umurnyer berapa ketika itu. Pada malam itu die bergegas ke hospital dgn berbaju kelawar or kaftan sahaja ke Ampang Putri. Punyalah panik sehingga tidak sedar apa yang dipakai. Alhamdulillah, anaknya juga sihat sehingga sekarang dan mereka menetap di Paris kini.

Sejak pada itu, aku mmg cukup berhati hati. Kalau anak aku demam aku akan risau. Mmg tidak boleh focus esp kerja. Mcm mcm bermain di fikiran aku. Aku mmg akan monitor turun naik suhu dier setiap 1-2 jam aku akan catit turun naik suhu dier dan ubat apa yg die makan. Aku akan pastikan kalau suhu dier melebihi 38 celcius aku dah standby ubat cucuk punggung dan terus aku mandikan dan sponge badan dier sampai kuyup. Kenapa tak pakai cool fever? hrmm pada aku benda tu adalah bisnes...lagi senang kalau kita lap badan diorang pakai kain yg basah lagi cepat turun suhu dier. Lagi satu mak aku kater, kalau badan budak panas basah kan kepala dorang ngan air daun bunga raya putih atau air asam jawa. mmg melalak lah anak nko tuh tp insyaallah berkesan. Kalau korang perasan bile suhu badan meningkat 38.5 celcius hujung jari kaki dan tangan anak akan sejuk dan mungkin menggigil (pada sesetengah budak). nak tau kenapa? sebab darah di dlm bdan itu bekerja utk melawan virus so darah tuh tak pergi sampai ke hujung2 jari dan telapak tangan akan menjadi putih pucat.


Lagi satu cakap pasal antibiotik diberi. Aku tak pernah nengok org allergic dengan antibiotik first time kena kat anak aku si Deen. Mmg kurus kering anak aku cirit birit....dalam satu hari adalah dekat 7 kali die diarhea...adoi. Mase tuh die baru kuar hospital, selepas 2 hari die ambil antibiotik tuh terus die cirit selama 3 hari. Aku jumpa doctor dier kater anak aku diarhea padahal anak aku baru kuar hospital dan takder pulak die makan apa apa. Biler aku refer ngan my friend dier kater cuba stopkan antibiotik, biler aku stopped the antibiotic tuh, then aku start ngan ORS (air garam yg tak sedap tuh kan tp aku campur ngan ribena pasal ribena kan ada rase masam masam masin...so tak pasan sgt..ha itu tips tuh utk anak yg kena cirit birit..ehehhe) doctor mesti bagi ORS tuh utk pulihkan balik apa yg dah hilang dalam badan akibat ciritbirit.


Bebaru ni pulak, die demam mengejut, suhu dier 38.7 celcius aritu. aku mmg dah pesan ngan babysitter kalau die demam mandikan kan dier..aku sampai jek rumah babysitter aku nengok anak aku dah kuyup. Terus aku bawak gi clinic. Doctor kater viral fever. Doctor kater budak yg kerap kena demam nih sbb body sedang bekerja utk fight the virus. so aku terpaksa EL 2 hari utk monitor anak aku itu. Selepas 6 jam die makan ubat, bdn die akan start menggigil, lagi lah kalu aku sapu air atau sponge badan dier...mmmg meradang lah member kan...tp aku tak pedulik yg penting anak aku sihat suhu badan turun. Tp yg aku kesian biler aku cucuk punggung dier, mesti die jerit "mama sakitnyer....." abis tu nak buat cemana takder pilihan sebab suhu die naik sampai 38.7 celcius. Alhamdulillah, skang nih badan dah nak 'kebah' dari demam dah nak sihat dah ler. Harap lepas nih die sihat sepenuhnyer. Sebab bulan Febuary aritu die demam, bulan march pulak die demam lagi....tiap tiap bulan aku amek EL. Aku kalau bab anak sakit aku takkan jadikan alasan untuk amek cuti...pada aku ia seperti doa. Ada sesetengah org sanggup buat mcm tuh.


Kesimpulannyer, please give a good care when your children get fever no matter if its low or high. At least, kita satisfy apa2 jadi lepas tuh kita dah buat sehabis baik.

1 comment:

happy2gether said...

Mimi, aku sokong ckp ko...walopun dmm tu x tinggi suhunya yg penting kena selalu monitor...bila tgk tv n citer2 yg menunjukkan akibat bila kita amik ringan rasa insaf n membuatkan aku berjaga2...apapun aku sgt lega bila deen dah okey..take care of him & yrself too ya..miss you....

Blog Widget by LinkWithin